I påskhelgen har jag varit på bilmässan på Elmia i Jönköping. Det var en häftig upplevelse. Jag såg många häftiga entusiastbilar. Fantastiskt kul. Men en sak slog mig. Det delades ut väldigt mycket gratisprylar till besökarna. Detta är såklart en del av företagens marknadsföring. Kul tänkte jag. Så idag ska jag skriva lite om just den här typen av reklam.
Det ska inte höjas till skyarna som något magiskt utan som med all marknadsföring krävs planering och en smart strategi för att få ut bra resultat av satsningen. Med det sagt så är give aways ett smart sätt att sprida kunskap om sitt företag till andra om man gör det på rätt sätt. Det finns tillfällen då give aways är mer användbart än andra.
När ni som företag kommer att träffa mycket folk under korta situationer och snabbt behöver lämna ett avtryck kan det passa sig att använda sig av giveaways. Ett sådant tillfälle är under mässor och utställningar. Ett varmt leende, några korta meningsutbyten och en give aways och ni som företag kommer att stanna kvar hos personens sinne länge.
Men det är oerhört viktigt att kvaliteten på era give aways inte är undermåliga. Ni riskerar mycket om ni väljer att spara pengar genom att använda er av give aways i sämre kvalitet. Genom att ge bort produkter som är dåliga kan känslan kring er som företag att blir negativt istället för positivt. Om pennan inte fungerar eller direkt går sönder är risken stor att personen i fråga tänker sämre om er som företag. Om pennan är av dålig kvalitet så är säkert företagets produkter också det.
Det är också viktigt att rikta in sig på en målgrupp när man väljer give aways. Alla kommer inte gilla allting lika mycket. Fundera över detta med och över målet och syftet med give aways innan ni gör er beställning.
Utan en plan och strategi är risken högre att resultatet inte alls blir som ni tänkt er. Men framförallt kanske ni inte får reda på om resultatet blev bra eller dåligt eller om ni kunnat förvänta er mer. Give aways är bra marknadsföring om det används rätt.