Jag blev uppringd av ett företag idag för att vara med i en marknadsundersökning om matvanor. Jo visst, sa jag, det kan jag väl, sa jag. Det gällde tydligen en livsmedelskedja som ville veta bland annat vad som avgör var jag handlar. Känslan, sa jag, känslan. Det är det som avgör.
I ärlighetens namn så går jag dit jag känner för när jag ska handla. Jag antar att det bara är det svar som de vill få ut av marknadsundersökningen den här gången. Mitt val baseras inte på var det är billigast (jag tror inte ens att det skiljer så mycket i pris). PRO brukar ju genomföra en marknadsundersökning varje år där de går igenom priserna på en matkasse, och min erfarenhet är att priserna inte skiljer sig åt så mycket om man tittar på stormarknader.
I det här fallet förklarade jag för personen som ringde mig att jag helt enkelt går dit där jag är mest glad när jag ska handla. Att vara glad i matvaruaffär är kanske inte något jag spontant brukar vara, men samtidigt finns det butiker där jag mest blir arg. Och så finns det butiker där jag faktiskt blir glad av att vara, där det är ljust och luftigt.
Så ett tips till er som gjorde denna marknadsundersökning: se till att folk är glada när de besöker butik, då kommer ni få bra betyg. Och att göra folk glada är inte så fruktansvärt svårt, det handlar bara om att se till att ha tillräckligt brett i gångarna så att folk kan mötas, och att det är ljust, lättnavigerat med skyltar och fräsch frukt och fräscha grönsaker. Det handlar nog inte alls så mycket om att alltid ha de absolut lägsta priserna – även om många marknadschefer och VD:ar verkar tro det.
Det var allt – och det var mitt bidrag till denna marknadsundersökning.
Ciao!